• صفحه نخست
  • درباره ما
    همه در دنیائی کوچک زندگی می کنیم . آرمان ها و اهدافی یگانه داریم و همگی برای دست یابی به آن تلاش می کنیم . دردها و شادی های یکسانی را تجربه کرده ایم و با چالش ها و مشکلاتی مشترک روبرو هستیم. بیائید دقایقی از ا ین دنیا سفر کنیم و به دنیای بهایی برویم . دنیائی که در دل دنیای ماست . ببینیم چگونه مفاهیم ، ارزش ها و عقاید ، زندگی و حیات ، خدمت و فعالیت در آن معنا می یابد و جلوه می کند و عالم بهائی چگونه و تا چه اندازه توانسته است با تلاش های مستمر، این نحوه حیات را در زندگی خویش و در تلاش برای خدمت و مساعدت به عالم انسانی جلوه بخشد و نمایان سازد. شما را به مشارکت در ساختن دنیائی متعالی تر و بهتر دعوت می کنیم . با ما در سایت...
    Stay
  • تماس با ما

    تماس

    Stay
  • بخش ها
  • فعالیت ها

برنامه ریزی و اقدام

روز جهانی ریشه کنی فقر فرصتی است برای برنامه ریزی و شروع به اقداماتی در جهت این وظیفه مقدس . هر فرد می تواند و باید در این مسیر قد می بردارد و برای ایجاد جهانی فارغ از فقر و بی عدالتی سهمی داشته باشد .سهم ما کدام است ؟ چه اقدامات و برنامه هائی در جهت ریشه کنی فقر می توانیم انجام دهیم ؟ چگونه می توانیم به احبای نیازمند توجه مخصوص نمائیم ؟

فراز هائی از پیام های بیت العدل اعظم ما را در این مسیر هدایت می کند .کدام بخش ها مناسب شرایط شماست؟ انتخاب کنید.

عالم بشریت با چالش ریشه کن کردن فقر روبه رواست و تا این مشکل به نحوی عادلانه حل نشود عواقب این بی عدالتی بزرگ گریبان گیر همگان خواهد بود . از جمله تکالیف اهل بها این است که در این راه ورای جامعه بهائی بیندیشند و تا حد امکان کمک شان را برای نیل به این هدف ارزشمند در بین هم وطنان خود با خلوص نیت ارائه دهند.

بنا براین مراقب باشید که افراد و خانواده ها برای امرار معاش و رفع احتیاجات مبرم زندگی مشکلی نداشته باشند.

این وظیفه مقدس را با کمال حزم و مهربانی و توجه کامل به اصول روحانی و اخلاقی و رعایت کامل حرمت و شأن احبای نیازمند انجام دهید.

قسمت هائی از پیام بیت العدل اعظم مورخ ۱۱ جون ۲۰۰۹

اگر بخواهيم بر اين مشکل فائق آئيم بايد سعی کنيم تا تمام کشور ها اصل وحدت عالم انسانی را که مستظهر به اقدامات مناسب حقوقی و تدابير اجرائی است قبول کنند . ديگر آنکه اختلاف فاحش و مفرط ميان فقير و غنی سر چشمهء مصائب بسيار شده که جهان را از حال توازن خارج ميکند و عملاً به پرتگاه جنگ ميکشاند. بسيار کم اند جامعه ها ئی که درست به ا ين مشکل پرداخته باشند . راه حلّ اين مشکل را بايد در ترکيبی از مجموعه ای از اقدامات روحانی و اخلاقی و عملی جستجو نمود و به آن با ديدهء تازه ای که مستلزم مشورت با متخصّصين در ميدان های وسيع و متنوّع باشد نگريست . مشورتی که خالی از شائبهء مجادلات مرامی و اقتصادی باشد و در آن مردمی را که قرار ها و تصميم های متّخذه در زند گي شان تأثير مستقيم دارد ذی مدخل سازد .اين امر نه تنها وابسته به لزوم تعديل معيشت و از ميان بردن فقر و ثروت مفرط است بلکه با حقائق روحانيّه ای مربوط است که ادراکش سبب اتّخاذ يک روش و رفتار جديد بين المللی ميگردد که خود سهمی عظيم در حلّ آن مسئله دارد.

وعده صلح جهانی ص ۱۱

توسعهء اقتصادی پايدار، تربيت اخلاقی كودكان، سواد آموزی،‌اقدامات اوّليّهء بهداشتی و بسياری ديگر از مسائل حياتی هر يك احتياج فوری به حمايت سازمان ها يی دارد كه در نقاط مختلف جهان از پشتيبانی روزافزون مردم برخوردارند.

بیت العدل اعظم بیانیه رفاه عالم انسانی ص ۵

دراین نیایش گروهی در روز جهانی ریشه کنی فقر به دعا نشستیم ، باهم گفتگو کردیم ، بر بیان مبارک تفکر کردیم و راههائی را برای اقدام و عمل یافتیم . با هم متعهّد می شویم که برای ریشه کن کردن فقردر جامعه پیرامون خود اعضائی موثرو فعال شویم .

حال قلوبمان را به یکدیگر پیوند می دهیم و برای تحقق این هدف متعالی نیایش می کنیم :

هُوالله

خداوندا مهربانا کريما رحيما ، ما بندگان آستان توئيم و جميع در ظلّ وحدانيّت تو. آفتاب رحمتت بر کلّ مشرق و ابر عنايتت بر کلّ می بارد . الطافت شامل کلّ است و فضلت رازق کلّ . جميع را محافظه فرمائی و کلّ را به نظر مکرمت منظور داری . ای پروردگار، الطاف بی پايان شامل کن . نور هدايت برافروز. چشم ها را روشن کن . دل ها را سرور ابدی بخش . نفوس را روح تازه ده و حيات ابديّه احسان فرما . ابواب عرفان بگشا . نور ايمان تابان نما . در ظلّ عنايتت کلّ را متّحد کن و جميع را متّفق فرما تا جميع انوار يک شمس شوند، امواج يک دريا گردند ، اثمار يک شجر شوند ، از يک چشمه نوشند ، از يک نسيم به اهتزاز آيند ، از يک انوار اقتباس نمايند . توئی دهنده و بخشنده و توانا.      ع ع

حضرت عبدالبهاء : مجموعه مناجاتها حضرت عبدالبهاء ص 54

دیدگاه‌ها

این موضوع به دست آدمای عادی مثل ما چقدر امکان پذیر است ؟ به نظر من اولین وساده ترین راهی که به نظر ما می رسد کمک مادی به فقیران است . ولی این کار هیچ کمکی به تغییر بنیادی موضوع نمی کند . باید کسانی که اداره امر جهان به عهده آنها گذاشته شده راه حل های روحانی و البته مادی برای این موضوع اجرا کنند .

فکر می کنم هر کدام از ما اگر موضوع را دور از خودمان ندانیم و تلاش هائی هر چند ظاهرا کوچک در این مورد بکنیم خیی خوب است . مثلا گفتگو و مشورت با دوستانمان درباره اینکه ما چه نقشی می توانیم در این مسیر ایفا کنیم . من کمک صرفا مادی را مفید نمی دانم.

" بايد قوانين و نظاماتی گذارد که جميع بشر براحت زندگانی کنند يعنی
همچنانکه غنی در قصر خويش راحت دارد و بانواع موائد سفره او مزيّن است فقير نيز لانه و آشيانه داشته باشد گرسنه نماند تا جميع نوع انسان راحت يابند . امر تعديل معيشت بسيار مهمّ است و تا اين مسأله
تحقّق نيابد سعادت برای عالم بشر ممکن نيست " ٠
( ص ٣٤٠ ج ٤ امر و خلق )

حضرت وليّ امراللّه ميفرمايند :
١ - " ثالث حُسن سلوک و مماشات اغنياست و خضوع بزرگان نسبت بعموم خصوصاً با فقراء که گفته‌اند تواضع ز گردن فرازان نکوست . نه تنها ترک تکبّر و تفاخر بلکه فقرا و ضعفا را امانت حقّ دانند و امانت الهيّه را محفوظ و مسرور دارند نه آنکه بآرايش مزيد حسرت و ملال آنان گردند .
وقتی عاالَم انسانی رو بترقّی شايسته نهد که رؤسای دنيا در نهايت سادگی زندگی نمايند چندانکه آن طرز زندگی برای عموم رعايا نيز سهل الحصول شود و فقرا را مسرور نمايد نه ملول زيرا زندگی ساده و ترک تکبّر و آرايش هر صعوبتی را سهولت بخشد و ظلم و اعتساف را بعدل و انصاف مبدّل کند و عالَم را از احتياجات شديده برهاند . پس سزاوار آن است که احبّای حقّ فعلاً سرمشق ديگران شوند و جدّاً بر تعديل اوضاع زندگی برخيزند " ٠
( ص ٦٨ ج ٣ توقيعات مبارکه - ٤٨ - ١٩٢٢)

از نظر بنده در کنار راههایی که دوستان بیان کردند یکی دیگر از راههای ریشه کنی فقر، آشنایی یکایک بندگان با تعالیم مبارک است. اگر همه افراد با محبوب عالمیان آشنا گردند و تعالیم مبارک را بپذیرند دیگر غنی با وجود شکمی گرسنه راحت و آرام نمی گیرد. به خاطر محبوب خود، بندگان او را خوشحال می کند.

" فقير صابر بهتر از غنی شاکر است امّا فقير شاکر بهتر از فقير صابر است و
بهتر از همه غنی منفق است که از امتحان خالص مانده و سبب آسايش نوع انسان گشته
. با آنکه شُکر سبب ازدياد نعمت است ولی کمال شُکر بانفاق است و مقام انفاق اعظم
مقامات . اينست که ميفرمايد

" لَنْ تَنَالُوْا الْبَرَّحَتّی تُنْفِقُوْا مِمّا تُحِبُّوْنَ( * ) " .

( ص ١٨٥ ج ١ بدائع الآثار - ( * ) آيه ٨٦ سوره آل عمران )

خیلی جالب است که در آثار مبارکه اینقدر به وجود قوانین برای از میان رفتن فقر و بی عدالتی تأکید شده است

عزیزان لطفا پس از گذاشتن پیغام (کامنت) و یا هر چند دقیقه یک بار صفحه را Refresh کنید تا پیغامهای (کامنتها ) جدید را ببینید.
با تشکر

امکانات

فعالیت ها

سایت دنیای بهائی