• صفحه نخست
  • درباره ما
    همه در دنیائی کوچک زندگی می کنیم . آرمان ها و اهدافی یگانه داریم و همگی برای دست یابی به آن تلاش می کنیم . دردها و شادی های یکسانی را تجربه کرده ایم و با چالش ها و مشکلاتی مشترک روبرو هستیم. بیائید دقایقی از ا ین دنیا سفر کنیم و به دنیای بهایی برویم . دنیائی که در دل دنیای ماست . ببینیم چگونه مفاهیم ، ارزش ها و عقاید ، زندگی و حیات ، خدمت و فعالیت در آن معنا می یابد و جلوه می کند و عالم بهائی چگونه و تا چه اندازه توانسته است با تلاش های مستمر، این نحوه حیات را در زندگی خویش و در تلاش برای خدمت و مساعدت به عالم انسانی جلوه بخشد و نمایان سازد. شما را به مشارکت در ساختن دنیائی متعالی تر و بهتر دعوت می کنیم . با ما در سایت...
    Stay
  • تماس با ما

    تماس

    Stay
  • بخش ها
  • فعالیت ها

كارگاه كودك 3

Untitled 1

سرزمين ما، ايران

هدف از اين برنامه، آشنائي كودكان با سرزمين ما ايران، تنوع محيطي و قومي و زيبائي هاي طبيعي آن و درك واحد بودن آن در عين تنوّع ( ايراني متنوّع ولي متحّد ) است. برنامه براي پنج جلسه تنظيم شده است ولي با توجه به روش و سير آن مربيان اطفال مي توانند برنامه هاي ديگري نيز تهيه نمايند


جلسه اول
وسایل مورد نیاز: نقشه بزرگ ایران
فعالیت ها : گفتگو، سرود" ما گل های خندانیم"
گفتگو
مربی:-- بچه ها، همه ما انسان ها بر روی کره زمین زندگی می کنیم. برروی زمین کشورهای مختلفی وجود دارد. می توانید بگوئید اسم کشور ما چیست؟
--ایران
مربی:-- بله. درسته. نام کشور ما ایران است. ما درکشور ایران زندگی می کنیم. ما ایرانی هستیم. امروز می خواهیم با کشورمان ایران بیشتر آشنا شویم.
سپس مربی نقشه بزرگ ایران را به بچه ها نشان می دهد و درباره شکل آن ( شبیه گربه است)، بزرگی و زیبائی های آن( جنگل، کوه ، دشت، دریا)، دریای مازندران در بالاو خلیج فارس و دریای عمان در پائین آن صحبت می کند. هم چنین توجه کودکان را به قسمت ها و رنگ های مختلف روی نقشه جلب می کند.
در ادامه با جلب توجه کودکان به شهر محل اقامتشان برروی نقشه به آنها می گوید که ما در اینجا زندگی می کنیم و محل آن را به بچه ها نشان می دهد.
سرود" ما گل های خندانیم"
قسمت اول سرود را مربی خوانده و کودکان تکرار می کنند. می توانند دست یکدیگر را گرفته و در حالت ایستاده گرداگرد نقشه ایران سرود را بخوانند.( قسمت های بعدی سرود در جلسات دیگر خوانده می شود)
ما گل های خندانیم فرزندان ایرانیم
ایران پاک خود را مانند جان می دانیم

ما باید دانا باشیم هشیار و بینا باشیم
از بهر حفظ ایران باید توانا باشیم

آباد باش ای ایران آزاد باش ای ایران
از ما فرزندان خود دلشاد باش ای ایران
(عباس یمینی شریف؛ نیم قرن در باغ شعر کودکان ص54)

جلسه دوم: سفر به آذربایجان
وسایل مورد نیاز: نقشه بزرگ ایران، نقشه ایران در قطع کوچک به تعداد کودکان، تصاویری از دختران و پسران در لباس آذری، شیرینی مخصوص آذربایجان ( نقل، اریس،...)، آلبوم " همه اقوام من" کاری از گروه رستاک.
فعالیت ها: گفتگو، خوردن شیرینی مخصوص آذربایجان، سرود، کاردستی، شنیدن موسیقی آذری و رقص به همراه آن.
گفتگو
مربی به کودکان می گوید که ما امروز می خواهیم به سفر برویم. همه با هم از شهر خودمان به آذربایجان سفر کنیم.( می توان ابتدا از بچه ها درباره اینکه به چه شهرهائی سفر کرده اند،سؤال نمود)
مربی فضاسازی مناسب برای این سفر خیالی را انجام می دهد. می توان از اتوبوس اسباب بازی استفاده کرد یا با مقوا اتوبوسی درست کرد.
سپس مربی نقشه بزرگ ایران را کف کلاس پهن کرده و کودکان دور آن می نشینند و اتوبوس برروی نقشه از شهر محل اقامت کودکان به طرف آذربایجان( ارومیه یا تبریز) حرکت می کند.
مربی درباره طبیعت آذربایجان( وجود دریاچه ارومیه)، زبان متفاوت مردم آذربایجان، لباس محلی آنها، موسیقی و رقص آذری با کودکان گفتگو می کند. با شیرینی آذربایجان از بچه ها پذیرائی می شود.
در صورت وجود آلبوم موسیقی" همه اقوام من" قسمت موسیقی آذری آن پخش شده و بچه ها همراه آن به رقص و شادی می پردازند.
کاردستی
به هر یک از کودکان نقشه ایران در قطع کوچک داده می شود. تصاویری از دختر و پسر در لباس ترکی به هریک داده می شود که دور آن را قیچی کرده و برروی نقشه در محل استان آذربایجان بچسبانند.( این کاردستی در کلاس نگهداری می شود تا در جلسات بعد تکمیل شده و در جلسه آخر آن را به خانه ببرند.)
مربی می تواند خود نیز تصویر دختر و پسری در لباس آذری را برروی نقشه بزرگ ایران نصب نماید.
سرود
قسمت اول سرود که در جلسه قبل خوانده شده، تکرار می شود. سپس مربی قسمت دوم آن راخوانده و کودکان تکرار می کنند.

جلسه سوم: سفر به کردستان
وسایل مورد نیاز: نقشه بزرگ ایران، نقشه های کوچک به تعداد کودکان، تصاویر دختران و پسران با لباس کردی، شیرینی مخصوص کردستان( شیرینی کنجد، نان برنجی و...)، آلبوم" همه اقوام من" کاری از گروه رستاک.
فعالیت ها: گفتگو، خوردن شیرینی مخصوص کردستان، کاردستی، سرود، شنیدن موسیقی کردی و رقص به همراه آن.
گفتگو
با روش جلسه قبل، سفر از آذربایجان به کردستان ادامه می یابد. بچه ها به شهر سنندج می روند. مربی با توضیح و گفتگو با کودکان آنان را با طبیعت سبز و زیبای کردستان ( کوه اورامانات) ، زبان کردی، رقص و موسیقی کردی و لباس محلی آنها آشنا می کند. با شیرینی مخصوص کردستان از کودکان پذیرائی شود.
در صورت وجود آلبوم موسیقی" همه اقوام من" قسمت موسیقی کردی آن پخش شده و بچه ها همراه آن به رقص و شادی می پردازند.
کاردستی
کاردستی جلسه دوم با چیدن تصاویر کودک کرد و چسباندن آن برروی نقشه در محل کردستان به وسیله تک تک کودکان، تکمیل می شود.
مربی می تواند خود نیز تصویر دختر و پسری در لباس کردی را برروی نقشه بزرگ ایران نصب نماید.
سرود
قسمت های قبلی سرود تکرار می شود و در ادامه، قسمت سوم سرود به کودکان تعلیم داده می شود.

جلسه چهارم: سفر به بلوچستان
وسایل مورد نیاز: نقشه بزرگ ایران، نقشه های کوچک به تعداد کودکان، تصاویر دختران و پسران با لباس بلوچی، خوراکی مخصوص بلوچستان(خرما، پرتقال، نان خرمائی و...)، آلبوم" همه اقوام من" کاری از گروه رستاک.
فعالیت ها: گفتگو، خوردن خوراکی مخصوص بلوچستان، کاردستی، سرود، شنیدن موسیقی بلوچی و رقص به همراه آن.
گفتگو
با روش جلسه قبل، سفر از کردستان به بلوچستان ادامه می یابد. می توان با توجه به مسیر طولانی، داستانی را بیان کرد که در آن آب و هواهای متفاوت مسیر سفر بیان شود. با نزدیک شدن به بلوچستان هوا بسیار گرم می شود. از کویر لوت می گذرند. باد و طوفان شن( بادهای 120روزه)، درختان شوره، گزو تاغ در این منطقه دیده می شود. رود هیرمند و دریاچه هامون نیز در این استان است.
بچه ها به زاهدان می رسند.مربی با گفتگوآنان را با زبان بلوچی، لباس بلوچی و موسیقی و رقص آنها آشنا می کند. با خوراکی های این منطقه از کودکان پذیرائی می شود.
در صورت وجود آلبوم موسیقی" همه اقوام من" قسمت موسیقی بلوچی آن پخش شده و بچه ها همراه آن به رقص و شادی می پردازند.
کاردستی:
ادامه کاردستی جلسات قبل با تصاویر کودکان در لباس بلوچی. مربی می تواند خود نیز تصویر دختر و پسری در لباس کردی را برروی نقشه بزرگ ایران نصب نماید.
سرود
تکرار سرود" ما گل های خندانیم" به طور کامل.

جلسه پنجم: سفر به استان گلستان
وسایل مورد نیاز: نقشه بزرگ ایران، نقشه های کوچک به تعداد کودکان، تصاویر دختران و پسران با لباس ترکمن، خوراکی مخصوص ترکمن صحرا، موسیقی ترکمنی.
فعالیت ها: گفتگو، خوردن خوراکی مخصوص ترکمن، کاردستی، سرود، شنیدن موسیقی ترکمنی و رقص به همراه آن.
ادامه سفر و انجام فعالیت ها با روش جلسات قبل است.
کودکان با قالی و اسب ترکمن، لباس و موسیقی و رقص آنها آشنا می شوند. به شهر گرگان می رسند. درباره طبیعت سرسبز، جنگل های زیبای استان گلستان و مجاورت آن با دریا گفتگو می شود. رود قره سو در این استان است.

توجَهات:
1-
کاردستی کودکان در جلسه آخر تکمیل شده و آن را باخود به خانه می برند.
2-در ترتیب جلسات دوم به بعد می توانید بنا به تمایل خود تغییر دهید.
3-می توانید تعداد جلسات و استان ها را بنا به شرایط کلاس خود افزوده یا کم نمائید.
4-در همه جلسات مرتبا توجه کودکان را به تنوَع اقلیمی و قومی ایران از جنبه های مختلف جلب کنید تا بتوانند در حد توان خود درکی از " ایرانی متنوَع ولی متحَد" به دست آورند.











پیوستاندازه
Microsoft Office document icon kids_Workshop_3.doc47 KB
فعالیت ها: 

افزودن دیدگاه جدید

امکانات

فعالیت ها

سایت دنیای بهائی