• صفحه نخست
  • درباره ما
    همه در دنیائی کوچک زندگی می کنیم . آرمان ها و اهدافی یگانه داریم و همگی برای دست یابی به آن تلاش می کنیم . دردها و شادی های یکسانی را تجربه کرده ایم و با چالش ها و مشکلاتی مشترک روبرو هستیم. بیائید دقایقی از ا ین دنیا سفر کنیم و به دنیای بهایی برویم . دنیائی که در دل دنیای ماست . ببینیم چگونه مفاهیم ، ارزش ها و عقاید ، زندگی و حیات ، خدمت و فعالیت در آن معنا می یابد و جلوه می کند و عالم بهائی چگونه و تا چه اندازه توانسته است با تلاش های مستمر، این نحوه حیات را در زندگی خویش و در تلاش برای خدمت و مساعدت به عالم انسانی جلوه بخشد و نمایان سازد. شما را به مشارکت در ساختن دنیائی متعالی تر و بهتر دعوت می کنیم . با ما در سایت...
    Stay
  • تماس با ما

    تماس

    Stay
  • بخش ها
  • فعالیت ها

تجارب و یادگیری ها

سؤالاتی که درباره نحوه کاربرد تعالیم و آثار و جلوه آن درزندگی فردی و اجتماعی مااست . طبیعتاً هر فرد و جامعه ای در مرحله ای از یادگیری قرار دارد و تجربیات و یافته های خاصَی از عمل به تعالیم و زندگی براساس آثار مبارکه دارد . بنابراین بهترین راه یافتن پاسخ های جامع تر و دقیق تر آن است که افراد بیشتری تجربیات خود و جامعه ای را که در آن زندگی می کنند ، طرح نموده و برغنای تجارب به دست آمده در چهارگوشه جهان بیفزایند و سبب یادگیری وسیع تر و عمیق تر همه همراهان شوند .در صورتی که علاقه مند باشیم بعضی خصوصیات و سجایا را در خود پرورش دهیم و در رشد و تعالی آن در جامعه پیرامون خویش نقشی داشته باشیم باید به " نیایش گروهی " ( صفحه اصلی قسمت فعالیت ها ) مراجعه نمائیم و در آن مشارکت جوئیم .
( در این بخش سردبیر فقط می تواند تجربیات محدودی راکه در جریان آنها است ، منعکس نماید و مشارکت فعالَانه همه حاضرین بر غنای این بخش خواهد افزود ).

فعالیت ها: 

دیدگاه‌ها

در روضه قلب جز گل عشق مكار ...از مصاحبت اشرار دست و دل هر دو بردار
با چه كساني بايد معاشرت كرد و با چه كساني نه
ميزان اينكه فردي براي معاشرت انتخاب كنيم يا از فردي دوري كنيم چيست ؟

ازدواج و چالش هاي آن
در شروع زندگي خانه ما چگون بايد باشد و تا چه اندازه باید هزينه كرد ؟
يكي از بحران هائي سن ازدواج را بالا بردن سطح توقعات هر دو طرف است
زندگي ساده را چگونه تعريف مي كنيد ؟

با انکه در امر بهائی تعلیم عدم تعصب بسیار مهم است اما شما تا چه اندازه ظرفیت شنیدن انتقاد نسبت به دین بهائی را دارید و میزان انتقاد پذیری شما چگونه سنجیده می شود ؟

با توجه به شرایط و اوضاع و احوال ایران چگونه می توان تبلیغ کرد ؟ بهترین راه تبلیغ چیست ؟

یکی از راه ها به نظر من نیتونه این باشه که دایره دوستی خودمون رو بیشتر کنیم.
تجریه ای که در هفته پیش دتاشتم . با گروهی به فضای سبز رفتیم و تونستیم برای اولین بار از لاک خودمون بیرون بیایم و با خانواده های اطراف خودمون ارتباط بر قرار کنیم و سا عت ها مشغول بازی و سرگرمی بشیم.خوب چند خانواده گروه بزرگی هست برای دوستیو ارتباط.ما تا به حال عادت داشتیم با افراد تکی ارتباط برقرار کنیم. اما دیدیم که ارتباط گروهی خیلی تاثیر بیشتری داره.

نظر شما درباره دروغ مصلحت آمیز چیه ؟

ما میگیم که اگر کسی صدق و راستی داره دروغ نمیگه اینها بر خلاف هم هستند.حالا میگیم که کسی که صدق راستی داره درستکار هم هست.حالا میگیم که یک فرد درستکار میخواد برای کمک به فردی دروغ بگه(به اصطلاح مصلحتی).حالا اشکال داره یا نداره؟
جوابش ابتدای جمله هست.

بهائیان ایران در این سال ها در تحت سخت ترین شرایط با تمسک به صداقت و راستی توانستند هویت و ارزش های روحانی خود را حفظ کنند و نتایج این راستی و صداقت را الان خود مشاهده می کنند و می توانند به دیگران نیز به عنوان یک الگو عرضه کنند .

" ای احبّای الهی از رائحه تعصّب جاهلانه وعداوت و بغض
عاميانه و اوهام جنسيّه ووطنيّه و دينيّه که بتمام مخالف دين اللّه و رضای
الهی و سبب محرومی انسانی از مواهب رحمانی است بيزار شويد و از اين
اوهامات تجرّد يابيد و آئينه دل را از زنگ اين تعصّب جاهلانه پاک و
مقدّس کنيد تا بعالَم انسانی يعنی عموم بشر مهربان حقيقی گرديد و بهر
نفْسی از هر ملّت و هر آئين وهر طائفه و هر جنس و هر ديار ادنی

کُرهی نداشته باشيد بلکه در نهايت شفقت و دوستی باشيد شايد بعون و
عنايت الهيّه افق انسانی از اين غيوم کثيفه يعنی تعصّب جاهلانه و بغض و
عداوت عاميانه پاک و مقدّس گردد ..."
(ص ٤-١٥٣ ج ٣ مکاتيب حضرت عبدالبهاء)

در ابتدا به نظر می رسد که باید دانست که مفهوم اشرار ، مفهومی نسبی است نه مطلق یعنی نمی توان انسان هارا به دو دسته اشرارو غیر اشرار تقسیم کرد . هریک از ما با توجه به افکار ، نگرش ها و اعمالمان می تواند در زمانی از اشرار محسوب شود و در زمانی دیگر از غیر اشرار و نیکان .
حضرت ولی امرالله در ترجمه این فراز از کلمات مکنونه ، اشرار را به ungodly ترجمه فرموده اند . معنی این کلمه به فارسی غیرخداشناس ، غیرخداپرست و غیر مؤمن است .حال این مفهوم را باید در ارتباط با تعالیم دیگر مندرج در آثار مبارکه بررسی نمود . حضرت بهاء الله در کتاب مستطاب اقدس حکم " عاشروا مع الادیان کلها بالروح والریحان " را بیان فرموده اند . حضرت عبدالبهاء می فرمایند :" به اظهار دوستی و محبت که فقط با الفاظ باشد قانع نشوید . قلبتان را با محبت خالصانه نسبت به همه افرادی که در راهتان می گذرند مشتعل سازید " وحضرت ولی امرالله میان مؤمن و غیرمؤمن در حقوق انسانی و اجتماعی فرقی نمی گذارند وحتی حقوق اقلیت را مرجح بر حقوق اکثریت می دانند .
در پرتو این تعالیم مبارکه در می یابیم که از معاشرت با کسانی که مارا از خداوند و در واقع از حقیقت الهی و نور خداوند که در وجود هر فرد انسانی به ودیعه گذاشته شده ، دور می سازند دست و دل برداریم . اگر فردی مارا به آنچه بر خلاف شرافت انسانیمان است ، ترغیب می کند ، می توان اورا در زمره اشرار دانست و با او هم صحبت و هم نشین نشد زیرا همانگونه که حسن اخلاق مؤثر و مسری است ، سوء اخلاق نیز به مرور در انسان تأثیر نموده و اورا از مسیر حقیقی که خداوند برایش معین فرموده و همانا عرفان و عبادت اوست ، منحرف می سازد .

افزودن دیدگاه جدید

امکانات

فعالیت ها

سایت دنیای بهائی